onsdag 3 juli 2013

Mitt nya öringmecka!!

 I Söndags blev jag medbjuden upp till Stensjö jakt och fiskecamp som ligger på gränsen mellan Jämtland och Västernorrland. Campen är i ny regi och består av ca 4000 hektar mark för jakt samt elva privata fiskevatten med riktigt grov öring och röding. 


Väl på plats så möts jag av Pär Frank som precis tagit över campen och fiskejournalisten och fotografen Marcus Hallquist som är på plats för att göra ett reportage för tidningarna Flugfiske för alla och Jaktmarker och Fiskevatten, hans vän "Kenta" samt min goda vän H-E (Hans Erik Norell) som ordnat så jag fick denna möjlighet att fiska på dessa vatten. Vi dricker kaffe och grabbarna käkar, jag vill mest bara börja fiska men försöker att hålla mig så cool som det går. Kommer på att rullfäste på spöt har pajjat men jag har glömt att laga det så efter lite letande fick det bli en helig bit silvertejp som assist. 

Tillslut så kommer vi iväg, eller rättare sagt jag blir avsläppt vid tjärnen där jag Marcus och Kenta skall fiska med flytring medan H-E och Pär kör spinnfiske i en tjärn bredvid. Då jag kom fram till tjärnen så såg jag ett par rejäla vak och det blev bråttom. Kan tillägga att det var premiär för flytringsfiske för mig och jag var rätt nervös att grabbarna skulle tro att jag hade motorikproblem så det var skönt att de inte kommit dit än. Lyckas ta mig i vattnet och lista ut hur jag tar mig från A till B och lyckas kasta på några vak men fisken ratar mina flugor. Kläcker sparsamt med vulgata men jag prövar med det, och inte det, och massvis med andra flugor men icke. Efter kanske en timme kommer Marcus och Kenta och vi kör lite fotografering och sitter och snackar en stund, bara njuter helt enkelt. Känslan som skall finnas vid en fiskesemester, ni vet det där obeskrivliga lugnet oavsett om det är med nya eller gamla bekantskaper, unga eller gamla, infinner sig snabbt och redan här känner jag att det här är ett ställe jag vill stanna på, helst i all evighet.

Vi fiskar på och Marcus och Kenta får fina öringar, riktigt vackra vilda öringar som bjuder på en rejäl fajt. Jag och Marcus fiskar rätt nära varandra och plötsligt hör vi hur Kenta ropar från andra sidan en ö och han ser ut att ha en rejäl fisk på. Marcus paddlar in efter kameran och Kenta fajtar på och lyckas tillslut landa en helt underbar vildöring på 2.2 kg. Hans lycka är total och hans leende får mig att tänka på hur rätt allting kan bli. Platsen, människorna, spänningen, ja det skulle kunna sammanfatta mitt besök här uppe. 

Medan grabbarna poserar och tar kort så lyckas jag lista ut vilken fluga Kenta fiskade med och det tar inte någon längre stund innan även jag får drilla en av tjärnens vackra öringar. Det var ingen jätte men den var fruktansvärt vacker. Det var nu dags att bryta för att åka tillbaka till campen och käka. Pär och H-E stod och tillagade en fisk som de lyckades lura i den andra tjärnen och vi njöt av att infinna oss här i ingenmansland. 

Hela vägen hem så kunde jag inte släppa tanken på att det finns öringar och rödingar där i tjärnarna som är det tredubbla så stor som Kentas öring. Jag har precis funnit ett nytt öringmecka och den här gången är det helt enkelt för bra för att hålla hemligt. 

Jag var egentligen här på en blixtvisit men det räckte för att jag skulle känna att jag faktiskt vart på en minisemester och ett lugn hade redan infunnit sig i kroppen. Jag vill åka hit igen, denna gång med mer tid, senare kvällar då nattsländorna börjar komma igång och fisken matvakar för fullt. Kanske fiska nonstopp, kanske bara tända en eld och dricka en kopp kaffe eller en whiskey och beskåda då naturen bjuder upp på dessa skådespel.
 
Campen är som sagt i ny regi och det är ett tidigt stadium än men det kommer att finnas möjligheter för jakt och fiske på väldigt stora ytor. Det finns elva privata fiskevatten och en av de tjärnarna (den som jag fiskade i) kommer som det ser ut att endast vara tillåten för flugfiske, med ring om man så önskar men det funkar även utan. De andra tjärnarna kommer vara öppen för även spinnfiske och är det så att man vill fiska rinnande vatten så ligger vackra Ljungan, med harr och öring belägen bara någon mil bort. Det finns tolv stugor med plats för 2-6 bäddar som värms med ved och har gasolkök. Det finns en stuga som är handikappanpassad samt att det finns bastu och en veduppvärmd badtunna alldeles nere vid vattenbrynet. 

För mer info samt kontakt se http://www.vildmarksguiderna.se/


 



 

Inga kommentarer: