tisdag 3 september 2013

Guld, silver och en ny hobby! Samanfattning av sommaren 2013


Hej alla kära läsare, nya som gamla!

Som vanligt så har det inte funnits mycket tid till att blogga i sommar så jag gör en sammanfattning i bildformat istället och lägger till lite bildtext.

Hårkangänget.. Rätt trögt fiske i år men vi var nöjda ändå med flertalet godkända harrar
Ute på fjorden. Vi fick en del bergstorskar och sej. Fick en sej på ca 4 kg på flugspö, det var fränt.


I vår vackra smålaxälv. Träffade kungen av älven som fiskat där i herrans massa år.
Laxarna och öringarna fick stå för silvret, vår förlovning för guldet!

Vackert
I Namsen fick vi bara smålax detta år men vi var glada iaf
Håkan fick stå för fångsten av lax, själv fick jag fina havsöringar i inloppet i en sjö.
Vi hade världens regnväder vilket resulterade i en strömkant vid inloppet. Vi tog ett 15-tal öringar, alla fick simma vidare.
Har fiskat en del hemma också men det har blivit få bilder, skärpning nu!


 Sedan har vi det här med en ny hobby. Jag har blivit helt kär i jakt.
    Fick följa med upp till Stensjö jakt och fiskecamp på björnpremiären och som de flesta vet så har jag sedan långt tillbaka fascinerats av detta magnifika rovdjur. Det är tack vare det som jag pluggat så hårt och nu kommit in i Karlstad på Biologiprogramet, målet har alltid vart att få jobba med björnen och våra andra svenska rovdjur.
    Väl där så hade jag turen att få följa med hundförare ut. Första dagen gick jag med Pär Frank, som är en av de som arrenderar Stensjö. Hans duktiga hundar fick snabbt upp björn och skall jag vara ärlig så vet jag inte riktigt vad som hände, helt plötsligt har en annan hundförare även fått upp något och det slutar med att vi smyger in på ett ståndskall och får skaffa oss bekantskap med en järv. Det var riktigt fränt.
Den ena kvällen toppade den andra.
    De andra dagarna fick jag följa med Jörgen Lindén och även hans hundar fick upp spår och det var riktigt spännande, mest hela tiden. Det var nog här någonstans jag blev kär. Kär i adrenalinet, i upplevelsen men även i samspelet mellan hundar sinsemellan och deras förare. Att bli kär i annat en Stensjö är ju omöjligt, jakten, fisket, naturen och för att inte glömma maten.

Så som bilden till höger visar hade vi det varje kväll. Vi bastade även och eldade i badtunnan och mådde som kungar, ja prinsessa då även. Det här med björnjakt, det menar jag ju att man kan vänja sig vid ;)









 Ja, så till det här med jakten då. Jag har ju precis börjat läsa biologi vid Karlstads universitet men den är på distans så jag tänker göra allt för att så fort som möjligt klämma in en jägarexamen. Mitt mål är att vid nästa års björnjakt iaf sitta på pass och få vara med. Drömmen om en duktig björnhund finns även, väldigt stor dröm, men jag vill nog ha lite mer kött på benen innan jag skaffar en liten lurvboll.

För att göra det hela lite roligare så tänkte jag blogga om min resa till att bli en björnjägare, allt vad de innefattar. Jag kommer redan imorgon att gå med på älgjakten vid så kallad uppsiktsjakt och älg, hare och en massa jakt är redan inplanerad. Jag har så otroligt duktiga och snälla vänner som jag vet kommer att hjälpa mig att lyckas. Inga nämnda, inga glömda men jag komer nog att skriva in min tacksamhet till er eftersom.


Mycket träning läre det bli.

Inga kommentarer: