onsdag 10 juli 2013

En perfekt kväll


Härom dagen då jag kom hem från jobbet blev jag glatt överraskad. Håkan hade packat in fiskeprylar, fiskrök och div. nödvändigheter för en liten utflykt och på vägen stannade vi på affären och köpte kött för att äta middag ute i naturen.

Vi kom upp till vår fina lilla tjärn med bäckrödingar och Håkan fiskade medan jag hade stupat i hjortronparadiset. Hur mycket som helst fanns det och jag plockade säkert 7 liter på vår kvällsutflykt.



Vi käkade grillat och bara njöt av att få vara ute, höra skogsfåglarna och se rödingarna matvaka då och då. Efter middagen bestämde vi oss för att försöka få en röding att ta reda på, för att röka och det var Håkan som var snabbaste gentlemannen och fick äran att röka den underbart vackra fisken. God var den, fruktansvärt god kan tilläggas.

Att kunna göra sådana här utflykter mitt i veckan, bara en kväll får det att kännas som att man vart på minisemester. Istället för att sitta hemma och glo på tv, äta vid matbordet, ta med pick och pack och gör det ute medan sommaren är här.
Konkurrens om bären

Ett tips för er andra som tycker om att plocka hjortron är att det går faktiskt att plocka dem omogna och lägga dem på en bricka ett tag inne, så mognar de där.

Nu har jag bara 2 arbetsdagar kvar innan semester och på söndag är det dags för jämtveckan igen, då åker vi upp till Hårkan och Långan. Blir en till tripp till Norge sen också.

Take care, tight lines Puss å Kram

J










Inga kommentarer: